Jeżeli planujesz wymianę chodnika wokół swojej działki, albo prace remontowe na publicznej drodze, jest kilka rzeczy, o których musisz pamiętać. Plan działania jest najważniejszym elementem. Najlepiej, jeżeli wykona go profesjonalista. Ale musisz też zdobyć odpowiednie zgody, dzięki którym będziesz mógł wpłynąć na ruch drogowy.
Remont odcinka drogi
Remont odcinka drogi musi być odpowiednio przemyślany i uzgodniony z jej zarządcą. Aby tego dokonać, najpierw sprawdź, pod czyim nadzorem dany pas drogowy się znajduje. Następnie potrzebować będziesz projektu prac. Określ w nim powierzchnię zajętej drogi, ewentualne zmiany w ruchu i wystąpienie innych niedogodności. Jeżeli prace będą wymagały zmiany organizacji ruchu, potrzebne będą dodatkowe zezwolenia.
Pomyśl też o zatrudnieniu sprawdzonej, godnej zaufania ekipy, która zrealizuje projekt zgodnie ze wszystkimi wytycznymi. Pamiętaj, aby zapewnić im odpowiedni sprzęt, walce czy podnośniki (Gdańsk i inne duże miasta nie powinny mieć z tym problemu) mogą nie być w stałym wyposażeniu firmy. Ustal to jeszcze przed podpisaniem umowy, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
Budowa ingerująca w ruch drogowy
A co z sytuacjami, gdy budowa lub remont budynku wykracza poza teren prywatny. Tu również potrzebujesz odpowiednich zezwoleń. Jeżeli inwestycja wymaga, by dźwigi budowlane czy inny sprzęt ustawione były w pasie drogowym, musisz określić ilość zajętego miejsca, czas, w jakim będą trwały utrudnienia. Konieczne będzie też przygotowanie odpowiednich map poglądowych.
Po uzyskaniu zgody od zarządcy drogi dostaniesz informację o wysokości opłaty. Musisz ją uiścić jeszcze przed rozpoczęciem prac. Zarządca będzie miał też prawo przeprowadzić kontrolę i sprawdzić, czy prowadzone prace nie wykraczają poza teren, na który została wydana zgoda.
Na co szczególnie zwrócić uwagę?
Jeżeli Twoja inwestycja ingerować będzie w pas ruchu, jego zarządca obarczy Cię opłatami. Ich wysokość będzie się różniła w zależności od wielkości zajmowanej przestrzeni, jej rodzaju i ingerencji w ruch pieszy i samochodowy. Szczególnie uważać trzeba na strefy płatnego parkowania, bo tu poza standardową opłatą zarządca może domagać się rekompensaty z tytułu utraconych przychodów. Takie miejsca lepiej w miarę możliwości omijać, a jeśli nie jest to możliwe, minimalizować ilość zajętych miejsc parkingowych. W przeciwnym razie koszty mogą być większe, niż się spodziewałeś.
Prace w pasie drogowym wymagają zachowania wielu procedur. Ich celem jest zapewnienie komfortu i bezpieczeństwa użytkownikom drogi, dlatego zawsze stosuj się do wytycznych zarządcy.